Stormen Alfrida

lördag, 5 januari, 2019

Nu har de flesta hushållen i åter ström efter stormen Alfrida, men det är många som har frågor om el, vatten och värme. Här är några frågor och svar.

Hur gör jag med maten i kyl och frys?
Se Livsmedelsverkets råd till privatpersoner om mat som tinat efter strömavbrott. Det kalla vintervädret är positivt för matens hållbarhet. Om du ändå behöver slänga mat och önskar beställa extra hämtning av matavfall, kontakta Roslagsvattens kundservice eller gör en beställning på kundsidorna på deras webbplats.

Vad gör jag om jag har nedfallna träd på min tomt?
Om du har nedfallna träd från kommunal mark på din fastighet eller egendom och behöver hjälp, gör en felamälan via Österåkers kommuns hemsida. Felanmälningarna prioriteras utifrån akuthetsgrad och bedömd risk. Fotografera gärna träd och skada. Skriv även i felanmälan om det är ett försäkringsärende. Behöver du hjälp med skador som inte berör kommunal mark rekommenderar vi dig att i första hand kontakta arborist eller trädföretag.

Hur får jag hjälp med skador på mitt hus och min egendom efter stormen?
Kontakta ditt försäkringsbolag för allt som har med skador på privat egendom att göra som hus, bilar, båtar och liknande.

Har jag rätt till ersättning efter långvarigt strömavbrott?
Du kan ha rätt till ersättning från Eon efter långvarigt strömavbrott. Läs mer eon.se eller ring Eons kundtjänst på telefon 0202-88 00 22.

Fungerar kommunens hemtjänst, grupp- och äldreboenden?
Kommunens hemtjänst på Ingmarsö och Ljusterö når ut till alla sina kunder. Strömmen är åter till alla grupp- och äldreboenden.

Källa: osteraker.se

Zircon - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.